Näytetään tekstit, joissa on tunniste liikunta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste liikunta. Näytä kaikki tekstit

torstai 14. marraskuuta 2019

Ruuhkavuosien liikuntavinkki: Lounastreenit

Puhdistamon elektrolyyttijauhe kulkee aina treenikassissa mukana. Lempparini treenivaatteiden saralla ovat kotimaiset Uhanan Sport -sarjan vermeet.

”Liikunnan harrastaminen on vain priorisoinnista kiinni". Siinäpä lause, jonka varmasti jokainen meistä on joskus kuullut. Jossain määrin varmasti näin onkin. Eri ihmisillä elämäntilanteet ovat kuitenkin niin moninaisia, että toiselle priorisointi voi olla vaikeampaa kuin toiselle, jollekin ehkä joskus jopa mahdotonta.

Kokopäivätyö innovatiivisessa kasvuyrityksessä, useita eri-ikäisiä lapsia, erittäin laaja sosiaalinen verkosto, paljon ystäviä ja aktiivinen vapaa-aika. Tämän yhtälön kanssa itse arjessa painiessani voin kertoa, että vuosien saatossa on tullut kokeiltua kaikki mahdolliset vaihtoehdot liikunnan ujuttamiseksl arkeen edes sen minimimäärän, pari kolme kertaa viikossa. Niin työmatkajuoksu ja -pyöräily, viikonloppuaamujen aikaiset aamulenkit ennen muun perheen heräämistä, lenkki lounasaikaan tal kuntosali työpäivän jälkeen on kokeiltu ja kaikki ovat jossain tilanteissa olleet jonkin aikaa toimivia vaihtoehtoja, mutta olosuhteiden tai ja tilanteiden muututtua on sitten pitänyt taas alkaa etsiä uusia rutiineja.


Ajatus pienen liikuntapyrähdyksen ajoittamisesta lounasaikaan on pyörinyt mielessäni vuosia. Aihe on ollut viime aikoina mediassakin esillä aina toisinaan. Keskellä Helsingin keskustaa ei juoksulenkki ole aina tuntunut loogisimmalta vaihtoehdolta. Sitäkin on toki kokeiltu. Juoksun seurauksena oireilevat polvi- ja lonkkavaivat ovat kuitenkin pakottaneet miettimään muita vaihtoehtoja.

Olen elämäni aikana ollut kolmen eri kuntosalin asiakkaana. Tänä syksynä löysin tieni Elixia Kampin asiakkaaksi  ja se on ollut ehkä yksi parhaista löydöistä tänä syksynä.  Jo ensivisiitistä alkaen paikka tuntui kuin kodilta, vaikka himoliikkuja tai kokenut salilla kävijä en olekaan. Nykyään yksi päiväni kohokohdista on, kun pääsen piipahtamaan työpaikkani naapurissa puolen tunnin pikatreeneissä. Lounas (yleensä ihanan terveellinen, monipuolinen salaatti tai ruokaisa smoothie) odottaa toimistolla treenin jälkeen ”palkintona”, ja syön sen työnteon ohessa työpisteen ääressä.



Mikä sitten lounastreeneissä tai erityisesti juuri Kampin Elixiassa sitten on niin huikean hienoa ja juuri omaan makuuni?

  • Räätälöitävä jäsenyys asiakkaan tarpeiden ja muuttuvien tilanteiden mukaan, jota ei edellisellä salilla ollut. 
  • Huippuviihtyisä sali, laadukkaat laitteet, hyvä ilmastointi, valoisa ja isot ikkunat, sijainti toisessa kerroksessa, niin etteivät ohikulkijat pällistele suoraan sisälle.
  • Toisin kuin lounasaikaan lenkillä käydessä, kuntosalilla ei tarvitse stressata huonoista keleistä, vaan ympäristö on täysin optimoitu vain liikunnan harrastamista varten ja liikuntasuoritukseen voi keskittyä ilman huolta loskassa kastuvista kengistä. (Joillekin haastavat sääolosuhteet ovat "se juttu" liikuntaharrastuksissa, minulle eivät)
  • Monipuolisuus, erilaisia laitteita on todella paljon ja joka lähtöön. Todellakin vastinetta rahalle.
  • PT-startti oli todella hyvä ja keskittyi asiakkaan lähtötilanteeseen ja tavoitteisiin. Itselleni sattui starttiin vieläpä oikein mukava PT, jolla oli oikein hyvä ja asiakaslähtöinen asenne. 
  • Asiakaskokemus mietitty alusta loppuun asti. Mobiilisovellus träkkää visiitit ja treenit ja antaa statistiikkaa. Uutiskirjemarkkinointi on aidosti relevanttia ja perustuu asiakkaan käyttäytymiseen js tarpeisiin. 
  • Treenikassi ja -kamat ovat koko ajan toimistolla valmiiksi ladattuna (mm. Puhdistamon elektrolyyttijauhe kulkee aina mukana, jonka sekoitan veteen ja siemailen treenijuomana). Voin vain napata kassin mukaan salille mennessä ja jättää toimistolle työpäivän jälkeen. Painavan läppärirepun ja päiväkotikamojen lisäksi ei tarvitse kuskata treenikamoja ees taas kodin ja työpaikan väliä.
  • Kun illalla työpäivän jälkeen menee kotiin, ei tarvitse tuntea huonoa omaatuntoa, että pitäisi liikuntaakin harrastaa ja ehtiä myös olla perheen kanssa. Päivän treeni kun on jo tehty ja hyvillä mielin saa keskittyä perheen kanssa vietettyyn aikaan.
  • Ihanan iloinen ja positiivinen henkilökunta - sekä tullessa että lähtiessä saa hymyt ja moikkaukset.

Voin siis suurella sydämellä suositella lounasajan treeniä niille, joille se mahdollista on - ja jos etsit hyvää salia stadin keskustasta, täältä vahva suositus Kampin Elixialle. Suunnitelmissani on lähitulevaisuudessa laajentaa jäsenyyttä myös ilta-aikaan ja päästä aina silloin tällöin myös pidemmän kaavan mukaan salille töiden jälkeen. Tällä hetkellä kuitenkin puolikin tuntia on parempi kuin ei mitään. 

Miten te lukijat olette ujuttaneet liikunnan osaksi hektisiä elämäntilanteita? Jakakaahan vinkkinne muidenkin iloksi!

sunnuntai 2. syyskuuta 2018

Liikunta kuuluu kaikille

Infinitan piikkimatto Ruohonjuuri, leggingsit Uhana Design Sport

Liikunta on tärkeä juttu ja kuuluu kaikille. Siitä ovat varmasti yhtä mieltä kaikki liikunnan terveysvaikutuksiin perehtyneet.

Sen valossa kuulostaakin hassulta, että joku voi ihan tosissaan pohtia, onko hänellä oikeutta harrastaa liikuntaa - ihan vain koska ei ole tietynlainen, "liikunnallinen".

"Liikunnallinen ihminen on hoikka, harrastanut liikuntaa monipuolisesti lapsuudestaan asti, saanut aina koululiikunnassa hyviä numeroita, ollut opettajien suosikki, on hyvin liikunnallisesti aktiivisesta perheestä" jne.. Tällaisia mielikuvia oli ainakin itselläni jostakin iskostunut päähän vuosikymmenten varrella.  En tiedä olenko ainoa, mutta ihan keski-ikäiseksi asti ajattelin usein, että "no minä nyt vain en ole liikunnallinen, joten en voi harrastaa liikuntaa, vaikka tiedän että pitäisikin, koska terveysvaikutukset" jne.

En osaa näin jälkeen päin sanoa, mistä kokemus "ei-liikunnallisesta" identiteetistä syntyi. Huonot liikunnan numerot peruskoulussa, keskivertoa huonompi pärjääminen lähes joka lajissa, jatkuva viimeiseksi jääminen joukkueisiin huuteluissa ja ikävän sävyinen kommentointi joukkueissa pelatessa vaikutti varmasti asiaan. Aloitin liikkumisen leppoisasti omaan tahtiin vasta muutama vuosi sitten, edelleenkään en yhtään pidä joukkuelajeista ja muiden hyvääkin tarkoittavat neuvot ja ohjeet saattavat yhä helposti tuoda pintaan tunteen: "no minä nyt vain en osaa, koska en ole yhtään liikunnallinen".

Lasinen juomapullo Flaska / Flower of Life, Ruohonjuuri

Asiahan ei kuitenkaan ole alkuunkaan näin. Liikunta kuuluu kaikille ja kaikki liikunta on positiivista. Portaiden kävely, työmatkakävely tai vaikka kaupassa käynti pyörällä tai kävellen autoilun sijaan on kaikki plussaa.




Kun on ollut pitkään harrastamatta liikuntaa, on liikkeelle lähteminen vaikeaa. Etenkin, jos taas mieleen on hiipinyt ajatus, että "no minä nyt vaan en ole liikunnallinen ja sillä sipuli."

Kun lähtee liikkeelle nollasta, on tärkeää olla vertailematta itseään muihin. Se on välillä helpommin sanottu kuin tehty. Varsinkin lenkillä tulee joskus ahdistuttua, kun kaikki muut menevät kovaa vauhtia ohi. Silloin on tärkeä muistaa, että jo liikkeelle lähteminen on hieno saavutus ja päihittää kotona sohvalla makoilun.

Joskus motivaatiota voivat tuoda yllättävätkin asiat, kuten vaikkapa uudet urheiluvaatteet. Vaikka liikunta ei välineurheilua saisi ollakaan, voivat kivat ja mukavat treenitamineet piristää kummasti ja innostaa lähtemään lenkkipolulle - vaikka sitten kävelylenkille ihailemaan kaunista syksyistä luontoa.



Tamperelainen Uhana Design on tuonut markkinoille Sport-malliston, jonka slogan "Liikunta kuuluu kaikille" kolahti ainakin itseeni heti. Lisäksi kyseinen mallisto on muutenkin aivan erityisen upea juttu siksi,  että osa sen vaatteista on valmistettu Suomessa Nokian Neulomon tehtaalla! Muun muassa omasta vaatekaapistani löytyvät Sport Sweatdress-mekko ja Jellyfish-leggingsit ovat molemmat kotimaista tuotantoa. Aivan mahtavaa, että kerrankin on mahdollista löytää Suomessa tehtyjä urheiluvaatteita!

Olen omistanut useita erilaisia urheiluvaatteita eri merkeiltä ja alkuun mietinkin hieman skeptisenä, mitenkähän hyviä nämä mahtaisivat olla ominaisuuksiltaan - ovathan urheiluvaatteet täysin uusi aluevaltaus Uhana Designille. Yllätyin kuitenkin todella positiivisesti, nimittäin esimerkiksi leggingsit ovat mielestäni jalassa ehkä mukavammat kuin mitkään Niket, Adidakset tai edes 2XU:t ikinä!


Mallistosta löytyy tosiaan myös muutama urheiluun tai vapaa-aikaankin sopiva mekko, mikä on mahtava juttu myös - itse tykkään kovasti, koska harvassa urheiluvaatemallistossa ainakaan perusvalikoimassa tuntuu olevan mekkoja tai hameita tarjolla.

Isot pisteet Uhana Designille lähtevät myös siitä, että toisin kuin perinteisissä urheiluvaatteiden mainoksissa, Sport-malliston markkinointikuvissa ei näy ainoastaan langanlaihoja malleja, vaan kaikenkokoisia naisia - näin kehopositiivisessa ajan hengessä.

Ruuhkavuosia elävälle kiireiselle äidille Sport-sarjan kohderyhmän kuvaus sopii kuin nakutettu:


"Inspiraationa Uhana Sport -mallistolle ovat itsenäiset naiset, joilla on monta rautaa tulessa. Aktiivinen elämä vaatii vaivattomia luottovaatteita, jotka sopivat moniin tilanteisiin. Uhana Sportin vaatteissa voi vetää tiukan treenin tai pitkät päiväunet, tai vaikka molemmat – mitä kehosi sillä hetkellä tarvitseekaan. Uhanan filosofiassa hyvinvointi ja liikunta kuuluvat kaikille!"

Suosittelen siis kotimaisista urheiluvaatteista kiinnostuneita katsastamaan tämän malliston! Tämä ei ole maksettu mainos, vaan olen niin ihastunut näihin tuotteisiin, että halusin niistä tässä yhteydessä mainita.

Toivotan kaikille lukijoille liikunnallista, reipasta syksyä! 


perjantai 22. heinäkuuta 2016

Sohvaperunasta liikkujaksi - miten?


Kuulun siihen yhä kasvavaan joukkoon ihmisiä, jotka jotenkuten onnistuivat sinnittelemään elämässään keski-iän kynnykselle asti harrastamatta oikeastaan mitään säännöllistä liikuntaa – niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin. Suurimpina syinä tähän omalta osaltani oli muutamien lannistavien koululiikuntakokemusten perusteella muotoutunut "minä en ole liikunnallinen, liikunta ei ole minun juttuni" -identiteetti  sekä koettu ajan puute, joka oli esteenä säännöllisen liikuntaharrastuksen aloittamiselle niin sinkkuaikoina kuin perheellisenäkin. Oli vaikea käsittää, miten ja mistä ihmeestä monet jo muutenkin kiireiset ihmiset löytävät aikaa liikkumiseen säännöllisesti. 


Kuten varmasti kaikki meistä, tiedostin itsekin kyllä liikkumisen hyödyt. Niin kauan kuin asia tuntui pakkopullalta, jota "pitäisi" tehdä vaikkei kiinnosta, oli vaikea löytää säännöllisyyttä ja mielekkyyttä arkiliikuntaan. Itse havahduin vasta 35-vuotiaana siihen, että päivät kuluivat toimistossa istuessa ja ylipainoakin oli kertynyt. Jotain tarttisi tehdä, mutta mitä? Useamman vuoden kokeilujen ja yritysten jälkeen pääsin pari vuotta sitten vihdoin aloittamaan säännöllisen lenkkeilyn hitaasti omassa tahdissa, ja siitä se innostus sitten lähti. :)

Tätä blogia ei kirjoittele sporttinen, tavoitteellisesti urheileva tyyppi vaan aivan tuiki tavallinen perheenäiti, joka on löytänyt säännöllisen arkiliikunnan ja sen elämään tuomat hyödyt. En osaa tai haluakaan jakaa treenivinkkejä tai suosituksia siitä, miten paljon ja millaista liikuntaa tulisi harrastaa tai miten urheilla tavoitteellisesti. Koska koen itsekin edelleen olevani puoliksi sohvaperuna, tiedän monien etenkin samassa elämäntilanteessa olevien painivan samojen asioiden kanssa. Mistä löytää aikaa, mistä saada motivaatiota, miten pitää sitä yllä? Ajattelinkin jakaa omat vinkkini muille näitä asioita miettiville kohtalotovereille, jotka tuskailevat säännöllisen liikuntaharrastuksen aloittamisen kanssa. Ja disclaimerina mainittakoon vielä, että kyseessä eivät ole tai yritä olla mitkään asiantuntijan vinkit, vaan yhden yksittäisen yksilön arkiset kokemukset. :)
 

1. Lähde liikkeelle hitaasti. Aloita pienestä. Viralliset liikuntasuositukset saattavat kuulostaa hurjilta, jos ei ole koskaan liikkunut oikeastaan yhtään. Miten ihmeessä kukaan ehtisi joka päivä liikkua puoli tuntia? Suosituksia tuijottaessa rima nousee korkealle ja voi tulla tunne, ettei kannata edes aloittaakaan, kun ei niihin yllä. Tosiasiassa kaikki liikunta on varmastikin kotiinpäin ja plussaa. Aloita vaikka kerran viikossa, sekin on varmasti parempi kuin ei mitään. Jos elämä on hektistä ja aikataulut täyteen buukattuja, mieti olisiko omalta osaltasi mahdollista edes osittain hyödyntää vaikkapa työmatkat tai jopa lounastauot? Itselleni tämä oli suurin oivallus ja on pakko todeta, että ilman työmatkajuoksun ja -pyöräilyn keksimistä pähkäilisin edelleen mistä löytää tuon  ylimääräisen ajan liikkumiseen.

2. Inspiroidu. Et koskaan voi aloittaa liikkumista liian myöhään. Lue ja seuraa muita inspiroivia, samanlaisia tai vielä huikeampia tarinoita. Toiset aloittavat triathlon-harrastuksen 70-vuotiaana, toiset juoksemisen reilusti yli kolmikymppisinä. Et ole ainoa, joka aloittaa täysin puhtaalta pöydältä. Löydä juuri sinulle sopivin inspiraation lähde, lue ja kuuntele muiden kokemuksia ja opi niistä, jaa myös omiasi. Itselleni esimerkiksi juoksuharrastusta aloitellessa yhtenä keskeisenä inspiraation lähteenä toimi kirjojen ja Juoksija-lehden lisäksi myös netti ja sosiaalinen media. Yhtenä itseäni ehkä eniten inspiroineista blogeista haluaisin mainita Karoliinan Candy on the Run -blogin, jonka aito, positiivinen ja iloinen fiilis tarttuu väistämättä myös lukijoihin. Vaikka itse olenkin edelleen täysin eri tasolla oleva aloittelija, olen aina saanut paljon motivaatiota ja innostusta Karoliinan postauksista. Etenkin myös viime aikoina, koska odotusaikana ja synnytyksen jälkeen ovat samat asiat pohdituttaneet. :)



3. Näe aina lasi puoliksi täynnä. Älä vertaa itseäsi muihin, etenkään edistyneempiin ja täysin eri lähtökohdista ponnistaviin. Itselleni oli alkuun kova paikka lähteä juoksulenkille, kun koko ajan itseä nuorempaa, hoikempaa ja kovakuntoisempaa porukkaa paahtoi ohi tuhatta ja sataa. Nykyään lähinnä huvittavat ne tunteet, joita silloin mielessä heräsi, vaikka onkin aivan inhimillistä, että etenkin alussa sitä usein vertailee itseään muihin. Jokaisella meillä on kuitenkin oma tiemme ja kilpailukin on käytävä ennen kaikkea itsensä kanssa, ei muiden. Ajattele lasin olevan puoliksi täynnä ja että se, että olet lähtenyt liikkeelle, päihittää aina sohvalla makaamisen 100-0. 

Sama periaate on itseäni auttanut juostessakin, silloin kun motivaatio tuntuu olevan lopussa ja mikään ei auta. On parempi katsoa kiitollisuudella taaksepäin ja kehua itseään siitä miten on päässyt jo tähän asti, kuin harmitella sitä miten paljon matkaa on vielä edessä.

4. Löydä oma motivaation lähteesi. Hyödynnä ne asiat, jotka auttavat ja tekevät liikkumisesta juuri sinulle helpompaa ja mielekkäämpää. Valitse lajit ja paikat, kuten vaikkapa juostessa reitit sen mukaan, mikä ilahduttaa myös mieltä ja silmää (kuvissa muuten näkyy yksi omista suosikki-lenkkireiteistäni). Jos Pokemon Go innostaa sinut ylös sohvalta ja ulos liikkumaan, mahtava juttu. :) Jos kuulut niihin joille uudet lenkkarit tai treenivaatteet antavat motivaatiota, go for it. Niiden hankkimisen ei muuten suinkaan tarvitse olla ympäristöä tai kukkaroa kuluttavaa, itsekin olen ison osan suosikki-urheiluvaatteistani löytänyt parilla eurolla kirppikseltä tai jopa kierrätyskeskuksesta.


5. Kun elämä potkii päähän, lähde liikkeelle. Viime aikoina ei ole voinut välttyä tutkimustuloksilta liikunnan merkityksestä henkiselle hyvinvoinnille. Tässä yksi HS:n taannoinen uutisointi aiheesta sekä toinen käytännön kokemus. Monesti elämässä eteen tullut suru tai kriisi voi olla myös mahdollisuus johonkin uuteen. Itsekään tuskin olisin jaksanut jatkaa säännöllistä juoksemista alkuinnostuksen laannuttua, jollei elämä olisi koetellut ja pakottanut etsimään arjesta niitä positiivisia,  iloa ja voimaa antavia asioita, joista juoksu osoittautui yhdeksi. < 3


Parhaimmillaan elämä on sitä, kun vielä vastoinkäymisten jo jäätyä taakse huomaat että asiat, jotka silloin kannattelivat, ovat edelleen elämässä läsnä pysyvästi tuomassa iloa ja positiivisuutta jokaiseen päivään. 



Itse olen kiitollinen siitä, että olen saanut säilyttää säännöllisen liikunnan arjessani myös odotusaikana ja nyt pienen vauvan kanssa. Juoksu jäi joskus rv 30 tienoilla, mutta sen jälkeen olen nauttinut kävelylenkeistä aina vauvan syntymäpäivään asti ja heti seuraavana päivänä sen jälkeen tuli jo käytyä rauhallisella pikku kävelyllä, kun siltä tuntui. Nyt vauvan ollessa parin kuukausden ikäinen on tehnyt jo mieli kokeilla silloin tällöin hidasta hölkkäämistä, mutta pääasiassa mennään vielä pitkään pelkillä kävelylenkeillä ja jossakin vaiheessa myös kuntosali olisi tarkoitus ottaa taas mukaan kuvioihin. Täällä hyviä ohjeita raskausaikaan ja sen jälkeiseen liikuntaan.


Löytyykö sieltä ruudun takaa muita entisiä tai nykyisiä sohvaperunoita? :) 

keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Retkieväät: helppoja ja terveellisiä vinkkejä

* yhteistyössä Foodin


Etenkin näin kesäaikaan tuntuu varmasti monesta meistä siltä, että koko ajan pitäisi, tai pikemminkin saisi, olla jossakin menossa. Kauniit ilmat (ja miksei myös huonommatkin) suorastaan kutsuvat lähtemään retkelle luonnon helmaan tai urbaanimpaan ympäristöön  – retkikohteitahan riittää joka makuun!

Retkeily on kivaa ja huoletonta, mutta omalla tavallaan ehkä myös hieman stressaavaa, etenkin jos retkeillään isommalla porukalla kuten vaikka lapsiperheen voimin.  Mukaan pitäisi aina ehtiä, osata ja muistaa pakata asianmukaiset varusteet sekä syötävää ja juotavaa riittävästi koko porukalle. Ainakin meidän perheessämme retkelle lähdöt etenkin kesäaikaan tapahtuvat välillä melko spontaanistikin. Tilanne voi olla se, että kotona kaapit ammottavat tyhjyyttään  ja ne retkieväät pitäisi ehkä ad hoc -periaatteella hommata siitä ainoasta reitille osuvasta, heikosti varustellusta pikkukaupasta. Niiden pitäisi lisäksi ennen kaikkea olla mahdollisimman helposti syötäviä ja matkassa säilyviä. Eipä ole ihme, että useimmiten tällaisissa tapauksissa eväät ainakin meillä koostuvat  lähinnä banaaneista, karjalanpiirakoista ja pillimehuista tms., joissa toki ei myöskään ole mitään vikaa – etenkään banaaneissa, jotka ovat aivan loistavia retkieväitä.
 

Näiden lisäksi mitä parhaimpia snacks-tyyppisiä retkieväitä ovat myös esimerkiksi erilaiset mantelit, pähkinät ja kuivatut marjat. Omia suosikkejani näistä ovat mitkäpäs muutkaan kuin tietysti Foodinin laadukkaat tuotteet*, joita heidän oman verkkokauppansa lisäksi alkaa jo löytyä kivasti myös kauppojen hyllyiltä, esimerkiksi yhdet kattavimmista valikoimista livenä taitaa löytyä Ruohonjuuresta.


Retkieväiden ja muiden tarpeellisten tavaroiden kuskaukseen sopii mitä parhaimmin aivan ihana Foodinin upouusi laadukas ja kestävä kangaskassi*, jonka muuten saa nyt heinäkuussa verkkokaupasta yli 59€ tilauksiin kaupan päälle!


Meidän perheen lemppareita omatekoiseen "trail mixiin" retkelle ovat Foodinin parapähkinät, mantelit, cashewpähkinät, mulperit ja inkamarjat*.


Erilaiset myslipatukat ja niiden monet variaatiot ovat myös tosi käteviä retkellä. Niitä onkin suhteellisen helppo loihtia vähällä vaivalla, jos kaapissa sattuu olemaan jemmassa esimerkiksi juurikin erilaisia pähkinöitä. Taatelit samoin kuin kaurahiutaleet toimivat hyvänä pohjana ja niitä olenkin itse usein käyttänyt, lisäten sitten tilanteen mukaan joukkoon aina mitä kaapista kulloinkin sattuu löytymään. Tässä yksi melko helppo ja nopea resepti, jota voi varioida aina tarpeen mukaan. :)

HELPOT PÄHKINÄ-MYSLIPATUKAT (noin 6 kpl, halutessasi isomman annoksen tee tupla- tai tripla-annos)

10 pehmeää, tuoretta taatelia
2 dl kaurahiutaleita
2 rkl Foodin cashewtahnaa
50g Foodin cashewpähkinöitä
50g Foodin mulperimarjoja
30g Foodin manteleita
20g Foodin inkamarjoja
2 rkl kookosöljyä

Sekoita kaikki ainekset tehosekoittimessa. Pähkinöitä ja manteleita kannattaa liottaa hetki ennen blendausta. Seos saa jäädä karkeaksi ja sinne voi jäädä "sattumia", pääasia että ainekset hieman murskaantuvat.

Muotoile taikinasta myslipatukoita tai -palloja. Paista noin 100-150 -asteisessa uunissa n. 30-45 min. Anna kovettua huoneenlämmössä vielä muutama tunti. 


Samalla ohjeella saat näistä raakapatukoita kuivattamalla uunissa matalammassa lämpötilassa pidemmän aikaa (useita tunteja noin 40-asteisessa uunissa).


Mitkä ovat sun tai teidän perheen lemppareita retkieväiksi? :) 

* tuotteet saatu // yhteistyössä Foodin

torstai 10. maaliskuuta 2016

Terveellisemmät treenieväät: suosikkejani

* kaupallinen yhteistyö *   


Liikuntaa harrastaessa hyvin olennainen osa suoritusta on hyvät treenieväät. Kun itse aloin harrastaa suht säännöllistä liikuntaa, tuli tämäkin kysymys ajankohtaiseksi. Mitä ja miten syödä ennen ja jälkeen liikuntasuorituksen, ja mistä saada tarvittaessa energiaa myös sen aikana?

"Perinteiset" urheilujuomat, -geelit ja -patukat ovat itselleni tuntuneet aina hieman keinotekoisilta ja vierailta. Esimerkiksi juoksutapahtumissa olen kuitenkin urheilujuomia ottanut, kun tarjolla on ollut, mutta geelien tilalle olen valinnut mieluummin esimerkiksi Honey Stingerin hunajapohjaisia geelejä, joista kirjoittelinkin aiemmin HCR2015-kokemusten yhteydessä.

Ilahduin itse todella positiivisesti huomatessani, että Hunajainen SAM on äskettäin tuonut markkinoille esimerkiksi juuri urheilijoita varten suunnatut hunajatikut*. Kyseessä on siis 100% luonnontuote eli hunaja, jota myydään pieninä "shotteina" isommissa pakkauksissa.


Olinkin itse jo  aiemmin pohdiskellut, että pelkkä hunaja sellaisenaan olisi mitä mainioin luonnollinen energiaboosti, mutta pohdiskellut käytettävyyttä ja mukana kuljettamista. Nämä hunajatikut olivat siis kuin suora vastaus tähän tarpeeseen! Viime aikoina ne ovatkin olleet olennainen osa etenkin aamutreenejäni. Kuulun niihin, jotka eivät yleensä syö aamiaista ennen aamulenkkiä tai -kuntosalia, suurimmaksi osaksi käytännön pakon vuoksi (arkiaamuina ei millään ole mahdollista syödä aamiaista 2-3 tuntia ennen harjoitusta). Niinpä olenkin nyt yhä useammin nauttinut esimerkiksi ennen kuntosalille menoa hunajatikun, joka kulkeekin tosi kätevästi mukana taskussa tai treenikassissa, ja saanut siitä energiaa aamutreeneihin.


Entäpä muut syötävät sitten? Hedelmät, pähkinät ja raakapatukat ovat tietysti aina in ja kätevä vaihtoehto. Sen lisäksi rahkabuumi on ollut kuntoilijoiden ja muidenkin parissa kuumimmillaan nyt pari vuotta. Itsekin olen silloin tällöin halunnut ostaa mukaan helposti lusikoitavan välipalan, ja rahkan lisäksi erityisen ihastunut olen ollut markkinoille tulleisiin kasvipohjaisiin vaihtoehtoihin. Yosa Sport on ollut käytössä jo pidemmän aikaa (iso plussa mukana tulevasta muovilusikasta, jonka ansiosta herkun voi lusikoida kätevästi missä vaan  - vaikkapa matkalla salille tai jumppaan) ja nyt suureksi ilokseni kasvipohjaisten vaihtoehtojen valikoimat laajenivat entisestään, kun Alpro toi markkinoille aivan ihastuttavat, soijapohjaiset Go On -rahkat*.


Nämä ihanat uutuudet ovat Suomessa saaneet todella hyvän vastaanoton. Esimerkiksi vegaanisissa Facebook-ryhmissä niitä on koko alkuvuoden ajan metsästetty pääkaupunkiseudun kaupoista ja bongauksia jaettu innolla muiden kanssa. Itsekin viime kuukausien ajan kauppaan mennessäni olen suunnistanut lähes aina tsekkaamaan, löytyykö Go Oneja hyllystä. Helmikuun alusta tuotteita on onneksi alkanut saada Suomesta laajemminkin, ja niitä voikin nyt löytää melkein mistä vain hyvinvarustellusta ruokakaupasta!

Näistä uutuuksista hdottomia suosikkejani treenieväiksi ovat maustetut passionhedelmä ja mustaherukka, joiden tuotekonsepti muistuttaa jonkin verran maitopohjaisia, joitakin vuosia sitten markkinoille tulleita kreikkalaisia jogurtteja, joiden pohjalla on hilloa. Näissä Alpron vegaanisissa vastineissa pohjalla on siis maustettu hillo ja myös itse rahka on joko mustaherukan tai passionhedelmän makuinen. Sarjaan kuuluu myös maustamaton rahka isommassa purkissa, joka sekin on suorastaan suussasulavan hyvää esimerkiksi laadukkaan hunajan sekä tuoreiden hedelmien ja/tai marjojen kanssa nautittuna.

Mitä juomiin tulee, luonnollisempi vaihtoehto perinteisille urheilujuomille on ollut Big Tree Farms kookosvesi. Joitakin vuosia sitten oli keskustelua siitä, onko kookosvesi tuotteena ja sen ympärille syntynyt buumi pelkkää huijausta. Itse ajattelen, että valmiiden kookosvesien osalta näin ehkä osittain onkin, koska onhan kyseisessä tuotteessa myös paljon katetta ja se roudataan Suomeen toiselta puolelta maailmaa. Toisaalta urheilujuomatarkoituksessa kookosvesi jauheen muodossa on mielestäni kuitenkin aivan huippuhyvä tuote. Luonnollisempi kuin tuntemattoman kuuloisia ainesosia sisältävät urheilujuomat ja kuitenkin ravinteikkaampaa kuin pelkkä vesi. Varsin kätevä kuljettaa mukana ja sekoittaa veteen urheilujuomajauheen tapaan.

Onko sinulla omia suosikkeja treenieväistä, joita haluaisit suositella muillekin? :)

`tuotteet saatu // yhteistyössä Hunajainen Sam sekä Alpro

perjantai 15. tammikuuta 2016

Raskausajan hyvinvointi: pari vinkkiä

// yhteistyössä Foodin //


Kuten sekä Instagramin puolelta että edellisestä postauksesta on käynyt ilmi, omalta osaltani tiedossa on lähitulevaisuudessa iloinen perhetapahtuma, kun saamme perheenlisäystä tulevan kevään aikana. :) Luvassa on siis lähitulevaisuudessa jälleen enemmän asiaa niin odotus- kuin vauva-aikaankin liittyen, joten erityisesti näistä aiheista kiinnostuneiden kannattaa pysyä kuulolla!

Blogin "edellisessä elämässä" 5-6 vuotta sitten olen kirjoittanut jonkin verran aiheen tiimoilta, mm. imetyksestä, kiinteiden ruokien aloituksesta että pienten lasten ravitsemuksesta.  Tällä kertaa ajattelin kirjoitella nimenomaan raskausajan hyvinvoinnista paitsi ravitsemusmielessä, myös kokonaisvaltaisemmin.

On selvää, että odotusaika voi olla eri ihmisille hyvin erilainen kokemus ja toisille myös sekä fyysisesti että henkisesti raskaampaa, kun taas toisille elämän parasta aikaa. Itse olen ollut onnellisessa asemassa siinä, että voin enemmän samaistua jälkimmäiseen. Parhaimmillaan sekä odotus, synnytys että vauva-aika voivat olla hyvin voimaannuttavia ja positiivisia kokemuksia. Monet tekijät vaikuttavat siihen, että aina kaikilla ei kuitenkaan näin ole. Haluaisin kuitenkin jakaa muutaman asian, jotka itse olen odottajana kokenut tärkeiksi ja omaa hyvinvointiani lisääviksi tämän ainutlaatuisen elämänvaiheen aikana.


TERVEELLINEN RUOKAVALIO


Terveellinen, monipuolinen ja hyvää tekevä ruokavalio on yksi tärkeimmistä kulmakivistä myös raskausaikana. Onhan ravitsemuksella valtava merkitys niin äidin kuin kehittyvän lapsenkin näkökulmasta.

Monet suositukset ja ohjeistukset keskittyvät lähinnä korostamaan, mitä ruokia tai ruoka-aineita tulisi välttää. Moni odottaja stressaa siitä, tuliko vahingossa syöneeksi jotakin "kiellettyä" ja myös sivullisilla on usein käsityksiä siitä, mitä raskaana olevat "eivät saa" tai "saavat" syödä. Itse ajattelen, että vähintään yhtä tärkeää on lähestyä asiaa positiivisen kautta ja keskittyä siihen, mitä kannattaa syödä ja mikä tuo erityisen hyvää oloa ja lisää hyvinvointia sekä äidille että vauvalle.

Etenkin jos raskausaika osuu syksyn ja talven pimeyden keskelle ja väsymystäkin pukkaa päälle, on aivan mahdollista, että suhteellisen terveellisestikin syövän odottajan alkaa tehdä mieli sokeria, valkoista vehnäjauhoa ja monenlaista "hiilarihöttöä". Myönnän itsekin asiaan viime aikoina törmänneeni :) Kuitenkin niin kauan, kuin satunnaiset epäterveelliset "repsahdukset" eivät ole hallitsevassa roolissa ja ruokavalio koostuu pääosin terveellisestä, ravinteikkaasta ja luonnollisesta ruoasta, ei liene syytä huoleen.


Itse olen pyrkinyt syömään paljon vihanneksia, hedelmiä ja vihreää, vaikka se talvella onkin näissä olosuhteissa toisinaan hieman haastavaa. Kätevä lisä esimerkiksi aamusmoothieen ovat olleet Foodinin pinaattijauhe sekä viherjauhe*, joista saa helposti lisättyä erilaisia vihreitä sekä ravinteita päivittäiseen ruokavalioon.



RASKAUSAJAN LIIKUNTA


Liikunnan merkitystä odotusaikana ei voi aliarvioida. Suositushan on liikkua vähintään viitenä päivänä viikossa vähintään 30 minuuttia kerrallaan. Jo puolen tunnin kävelylenkki päivässä virkistää kummasti ja tuo hyvää oloa. Ihannetilanteessa odottajakin voi harrastaa monia lajeja turvallisesti ja saada monipuolista liikuntaa, josta on hyötyä sekä raskausaikana, synnytyksessä että sen jälkeen.


KEMIKAALIKUORMAN MINIMOINTI


Monet asiantuntijat ovat viime vuosina ottaneet voimakkasti kantaa arjen kemikalisoitumiseen ja tutkineet sen vaikutuksia etenkin kehittyvään sikiöön. Muutama suhteellisen tuore juttu aiheesta esimerkiksi täällä ja täällä. Olen ollut yllättynyt siitä, kuinka edelleenkään odottajille ei puhuta tai tiedoteta aiheesta millään lailla neuvoloissa tai muutakaan ns. virallista kautta, vaikka kyseessä on melkoisen iso riski ja painava asia.

Itse olen jo ainakin kymmenen vuoden ajan suosinut pääasiassa sertifioitua luonnonkosmetiikkaa ja senkin osalta käytän vain lähinnä "välttämättömiä" tuotteita, eli hyvin vähän. Joskus kuulemani "älä laita ihollesi mitään, mitä et olisi valmis myös laittamaan suuhusi" on mielestäni varsin hyvä ja kuvaava sananparsi. Se ei tietenkään sovi edes sertifioituun teollisesti valmistettuun luonnonkosmetiikkaan, mutta antaa hieman osviittaa siitä, miten aihetta kannattaisi lähestyä. Turhat kemikaalit ja esimerkiksi kuorintavoiteissa käytetyt muovirakeet ovat haitallisia paitsi omalle terveydelle, myös ympäristölle. Erityisen tärkeää ylimääräisen kemikaalikuorman vähentäminen on raskausaikana.
 
POSITIIVISUUS



Niin raskauden, synnytyksen kuin vauva-ajankin kannalta ehkä yksi olennaisimmista asioista on positiivinen ajattelu ja henkinen valmistautuminen näihin elämänmuutoksiin. Parhaimmillaan se saa sinut uskomaan kykyihisi sekä synnyttäjänä että äitinä, niin että voit nauttia täysillä näistä ainutlaatuisista tapahtumista.

Elämme ajassa, johon monella liittyy paljon pelkoja, huolia, uhkakuvia ja negatiivisuutta. Ne värittävät monella helposti myös näkemyksiä tai kuvitelmia odotuksesta, synnytyksestä tai vauva-arjesta. Elämä ei toki aina ole ruusuilla tanssimista ja monenlaisia vastoinkäymisiä voi tulla elämässä vastaan. Silloinkin on suureksi avuksi, jos pystyy näkemään pilvien kultareunat ja asioiden valoisat puolet.

Niin odotukseen, synnytykseen kuin vauva-arkeenkin liittyen erilaiset mielikuvaharjoitukset ja positiivisen ajattelun vaaliminen ovat suuresti hyödyksi. Niistä lisää myöhemmin. :)


* tuotteet saatu Foodinilta





sunnuntai 6. joulukuuta 2015

Joulujuoksu – Hyvän mielen juoksutapahtuma


Olen todella iloinen ja kiitollinen siitä, että kuluneen vuoden aikana olen aloittelijana saanut olla ensimmäistä kertaa elämässäni mukana upeissa juoksutapahtumissa. Vuoden 2015 Helsinki City Run, Helsinki Half Marathon sekä pari pienempää juoksutapahtumaa jäävät kallisarvoisina muistojen helminauhaan.

Erityisen iloinen olen siitä, että tänä vuonna sain mahdollisuuden osallistua hienon juoksuvuoden päätteeksi Pelastakaa Lasten Joulujuoksuun lauantaina 5.12. Finlandia-talolla.



Joulujuoksu-tapahtuma on itselleni erityisen lähellä sydäntä, sillä sen tuotto ohjataan Pelastakaa Lasten lastensuojelutyöhön, tukiperhe-, tukihenkilö- ja lomakotitoimintaan. Olemme oman perheeni kanssa olleet toiminnassa mukana nyt muutaman vuoden ajan toimimalla itse tukiperheenä, ja voimme suositella mukaan lähtemistä lämpimästi kaikille, joilla siihen löytyy kiinnostusta ja mahdollisuus. Vapaaehtoistyötä, jolla on suuri merkitys ja joka on myös antoisaa tekijälleen. Tukiperhetoiminnasta kiinnostuneille lisää tietoa täältä.



Joulujuoksun sääolosuhteet eivät tänä vuonna olleet mitä parhaimmat, mutta nostan hattua kaikille meille, jotka voittivat itsensä ja uskaltautuivat mukaan sateesta, pimeydestä ja myrskysäästä huolimatta juoksemaan hyvän asian puolesta joko 5 tai 10 km. Joukkoon mahtui myös muutama huippujuoksija ja mainittakoon loppukevennyksenä, että itse vasta 4 km kohdalla hidasta vauhtia hölkötellessäni havahduin yhtäkkiä siihen, kun 10 km voittaja Alisa Vainio pinkaisi ohitseni ollessaan itse menossa jo 9 km kohdalla. :) Joka tapauksessa, me ollaan yhtä lailla sankareita ja voittajia kaikki! Suosittelen lämpimästi osallistumista tähän hyvän mielen juoksutapahtumaan. Osallistua voi myös silloin kuin sinulle parhaiten sopii, Juokse & lahjoita -periaatteella.




maanantai 19. lokakuuta 2015

Miten selvitä syksystä? Top 3 vinkit


Kesä, aurinko ja loma on jäänyt taakse ja tilalle on tullut syksyn harmaus ja pimeys. Monelle meistä suomalaisista tämä on iso muutos ja mielessä pyörii kysymys, miten sitä taas jaksaa pitkän talven läpi. Tässä muutama simppeli, mutta hyväksi havaittu vinkki :)


1. Terveelliset herkut
 
Kesällä meitä suomalaisia hemmotellaan tuoreilla kotimaisilla marjoilla, hedelmillä ja vihanneksilla. Syksyn tullessa kuitenkin valikoimat myös kaupoissa käyvät suppeammiksi ja hinnat nousevat korkeiksi. Lopulta kotimaisia marjoja saa enää vain kaupan pakastealtaasta.

Pimeyden ja harmauden iskiessä on kuitenkin entistäkin tärkeämpää huolehtia siitä, että vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia tulee syötyä riittävästi ja monipuolisesti.

Fiksu veto syksyä ja talvea ajatellen on kerätä itse kesällä aktiivisesti marjoja ja säilöä niitä talven varalle. Metsät ovat pullollaan mustikkaa ja puolukkaa, ja esimerkiksi luomumansikkaa voi käydä itse poimimassa suoraan viljeljiältä niin paljon kuin vain haluaa, jaksaa ja pakastimeen mahtuu.

Aina ei kuitenkaan ole aikaa tai mahdollisuutta kerätä tai säilöä itse marjoja tai muutakaan kesän satoa. Siksi onkin hieno juttu, että ympäri vuoden kotimaisia marjoja voi ostaa kaupasta myös pakasteena. Ennen kaikkea kannattaa kuitenkin suosia sesongin kasviksia ja hedelmiä, joista saa hyviä vinkkejä esimerkiksi Satokausikalenterista.

Näin loppuvuodesta ja joulun lähestyessä ovat esimerkiksi sitrushedelmät (klementiinit, satsumat, appelsiinit), persimonit sekä omenat hyviä sesonkihedelmiä, joten niitä kannattaa suosia mahdollisuuksien mukaan.




2. Liikunta

Etenkin kun säät muuttuvat kylmiksi ja sateet ja pimeys tekevät tuloaan, tuntuu houkuttelevalta vain käpertyä sohvalle ja olla lähtemättä kotiovesta ulos. Onkin hyvin tärkeää kuunnella itseään ja oman kehon sekä mielen viestejä. Syksyn pimeyden keskellä lepo ja rentouttavat hetket sohvalla kynttilän valossa hyvää kirjaa lukien ovat enemmän kuin tervetulleita ja tekevät varmasti hyvää. Olennaista on kuitenkin myös liikunnasta ja hyvinvoinnista huolehtiminen, joka antaa virtaa jatkaa pitkälle syksyyn ja läpi talven.

Asics Finlandin "Juokse läpi talven" -slogan kolahti minulle viime vuonna. Koska talvi on monelle meistä pitkä, kylmä ja raskas, on etsittävä tapoja mennä sen läpi parhaalla mahdollisella tavalla. Juokseminen oikeiden varusteiden (nastalenkkarit tai kiinnitettävät nastat, otsalamppu, talvijuoksuvaatteet) kanssa ja oikealla asenteella voi tuoda voimauttavia, innostavia ja positiivisia hetkiä myös syksyn harmauden keskelle. Yhtä lailla kyseessä voi olla mikä tahansa muukin liikuntalaji: juuri se, josta itse kukin saa hyvää oloa ja positiivisuutta. Kauniina päivinä kannattaa hyödyntää aina tilaisuuden tullen upeat syyssäät ja lähteä ulos nauttimaan ruskan väriloistosta ja syksyn kirpeydestä.







3. Rentoutuminen ja hyvä olo

Liikunnan vastapainoksi tarvitaan rentoutumista ja hyvää oloa. Pienetkin arjen luksushetket vaikkapa kynttilänvalossa hyvää teetä siemaillen tai takkatulen ääressä läheisten ihmisten kanssa kuulumisia vaihtaen rentouttavat ja auttavat lataamaan akkuja kiireisen loppuvuoden varalle. Hyödynnä siis tilaisuus aina kun sellainen eteen tulee!

Ps. Teen ystävänä suosittelen lämpimästi syksyyn tätä Kusmi Tean uutta suosikkimakuani "Sweet Love".

tiistai 9. kesäkuuta 2015

Helsinki Half Marathon -kokemuksia


Viime lauantaina juostiin Helsingissä kaikkien aikojen toinen Helsinki Half Marathon. Kuten jo aiemmin kirjoittelin, ilmoittauduin mukaan melko viime metreillä HCR-kokemuksesta innostuneena.

No miten meni? :) Kaiken kaikkiaan kokemus oli positiivinen. Hyvin järjestetty, pienimuotoisempi juoksutapahtuma Stadin upeissa maisemissa.

Kisaexpo avautui paria päivää ennen Kansalaistorilla. Sieltä pääsi hakemaan numeron ja kisapaidan sai noutaa sitten numeroa vastaan Intersport Mikonkadulta.



Kisaexpossa juoksijoita palveli myös parin päivän ajan Armas pikaruokalan HHM Pasta Party, jossa oli tarjolla kaksi erilaista versiota -  Runners' Highin huippujuoksijoiden ja -valmentajien varta vasten juoksijoille optimaalisesti suunnittelemien reseptien mukaisesti. :) Pitihän tämä toki käydä testaamassa myös kisaa edeltävänä päivänä. Omalle lautaselleni päätyi Aki Nummelan kehittelemä "Maili" -kasvispasta, hyvää oli.


Sponsorina tapahtumassa oli myös mm. itselleni entuudestaan tuntematon Northforce, jonka geelejä juoksijoille jaettiin kisaexpossa. Itse olin jo tästä tietämättä ennättänyt hankkia pari suosikkiani Honey Stingeriä koitosta varten. Hyviksi havaittuja aiempien kokemusten perusteella ja lisäksi vieläpä luomua. Northforcesta nappasin kuitenkin mukaan sekä kofeiinillisen että kofeiinittoman version. Testiin menevät sopivan tilaisuuden tullen.


Entäpä itse juoksu sitten? :)

Lähtö tapahtui Baanalta 8.40. Se oli loppujen lopuksi mielestäni oikein hyvä aika, vaikka jakaakin mielipiteitä suuntaan jos toiseenkin ja voi olla haastava kauempaa tuleville. Itse heräsin viiden jälkeen keittelemään kaurapuurot ja valmistautumaan tulevaan päivään. Toisin kuin HCR:lla, täällä kaikki juoksijat lähtivät samaan aikaan ja oman tavoiteajan mukaan asettauduttiin lähtökarsinoihin. 

Reitti oli yksi pääasiallinen syy, miksi lähdin jo tänä vuonna mukaan. Ja olihan se upea Kaivopuiston rantoineen ja Kauppatoreineen. Mukaan mahtui myös Kalasataman rosoisia tunnelmia, Arabianrannan pitkiä reittejä merenrantaa pitkin, Vallilan ja Pasilan talojen välissä puikkelehtimista. Todellinen urbaani city-reitti siis monipuolisine maisemineen.

Käytännön järjestelyt hoituivat hyvin, juomapisteitä oli sopivin väliajoin ja vettä, urheilujuomaa ja noin 15 km kohdalla geelejäkin niitä tarvitseville tarjolla.

Juoksu ei omalta osaltani sujunut aivan yhtä mallikkaasti kuin HCR:lla. Edeltävien viikkojen kiireet, liian vähäiset yöunet ja kaikella tapaa niin henkisesti kuin fyysisestikin HCR:aa vähäisempi valmistautuminen näkyivät sekä itse matkassa (joka tällä kertaa tuntui aika pitkältä ja raskaalta) että lopputuloksessa, joka oli viitisen minuuttia HCR-aikaa enemmän. Omalta osaltani aika on kuitenkin sivuseikka. Osallistun juoksutapahtumiin ensisijaisesti hyvän mielen vuoksi ja koska juoksisin joka tapauksessa, tapahtumissa lenkki tulee tehtyä kätevästi hyvissä tunnelmissa ja juoksuseuraakin riittää. :)


Maaliin saavuttiin kuitenkin kunniakkaasti ja lopputulemana HHM:sta jäi hyvä fiilis kaikin puolin. Mahdollisuuksien mukaan olen ehkä ensi vuonna myös mukana. Ja ainakin voin suositella tapahtumaa lämpimästi myös ensikertalaisille!



maanantai 13. huhtikuuta 2015

Miksi juoksen? :)


Olen juossut nyt säännöllisesti pian vuoden päivät. Useiden satunnaisten kokeilujen jälkeen hurahdin juoksuun totaalisesti viime kesänä. Se on oma, pitkä tarinansa, josta ei juuri nyt sen enempää. Todettakoon vain, että juoksu on yksi elämäni hienoimmista asioista just nyt.

Miksi juoksen? Erittäin hyvä, jopa suorastaan filosofinen kysymys, johon löytyy myös paljon hyviä vastauksia. Olen tykästynyt Juoksija-lehden juttusarjaan, jossa joka kuukausi yksi juoksun harrastaja vastaa kysymykseen omasta näkökulmastaan. Hesarissa oli viime viikolla viikolla mitä mainioin juttu juoksusta ja juoksuvalmentaja Joonas Laurilasta. Joonas kiteytti jutussa hienosti myös omiakin tuntemuksiani ja ajatuksiani siitä, miksi juokseminen on aivan mahtavaa.

Viime viikon pitkällä lenkillä jälleen kokemani huikean "runners highin" aikana sain idean tähän postaukseen ja monta hienoa oivallusta siitä, miksi juoksen. Listaan ne tähän, vaikkakaan ajatus ei enää juokse eivätkä sanat tavoita fiiliksiä yhtä hienosti kuin tuolloin, parhaimman flown ollessa päällä.

Juoksu on yksilölaji. Päätät itse, milloin, minne ja millaista vauhtia juokset. Toki löytyy PT:t, juoksuvalmennukset ja -koulut, jotka antavat vinkkejä tekniikkaan ja suorituksen parantamiseen. Periaatteessa kuitenkin teet kaiken yksin, voitat ensisijaisesti vain oman mielesi ja omat ajatuksesi, jotka ehkä käskevät lopettamaan tai kääntymään takaisin.

Runners high. Vain toinen juoksija tietää, mistä on kyse ja miten hieno juttu on kyseessä. Laittaisin saman "sateenvarjon" alle myös sen kuuluisan aivojen nollauksen ja ajatusten tuuletuksen sekä hienot oivallukset, jotka syntyvät juostessa.

Ympäristö haltuun kuten haluat. Itse olen elänyt ja liikkunut parinkymmenen vuoden ajan aktiivisesti julkisilla kulkuneuvoilla ympäri Helsinkiä ja pk-seutua, nauttien urbaanista elämästä ja eri kaupunginosien tunnelmista. Vasta juoksuharrastus on kuitenkin tuonut kaupungin todella "iholle" ja haltuun. On huikeaa olla yhtenä hetkenä vaikkapa Töölönlahdella ja jo seuraavassa hetkessä Arabianrannassa, siirtyä hetkessä paikasta toiseen. Etäisyydet tuntuvat lyhyiltä ja paikat läheisiltä, kaikki on itse saavutettavissa kuin parin askelen päässä.

Päätät matkan ja ajankohdan itse. Mitä hektisempi elämä ja arki, sitä parempi on harrastus, jonka ajankohdan ja keston voit päättää itse tilanteen mukaan. Lähteä hyvän hetken tullen ja viipyä sen verran kuin mahdollista. Juoksulenkkarit ja -vaatteet myös kulkevat kätevästi mukana niin loma- kuin työmatkoillakin. Jos vain aikataulu antaa myöten, on lenkki helppo sisällyttää ohjelmaan myös reissuolosuhteissa.

Hyvä fiilis, joka liittyy kiinteästi myös runners high -osioon. Hyvä fiilis syntyy juostessa ja jatkuu pitkään sen jälkeen, säteillen hyvää oloa ja positiivisuutta koko päivään. Kuten yksi hyviä sanonta kuuluu: et koskaan kadu sitä että lähdit, vaan sitä, jos et lähtenyt. Pitää muuten täysin paikkansa!

Löytyykö teidän lukijoiden joukosta muita juoksufaneja? :)

Mukavaa illan jatkoa ja sporttista viikkoa!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...